31-03-2022: wedstrijdverslag Erix 1 – Haarlo 1 3-2 (0-1)

Erix behaalt moeizame maar verdiende overwinning op Haarlo.

Erix heeft donderdagavond in de strijd om de titel in de 5e klasse B drie belangrijke punten gepakt.

In een koud en nat Lievelde stond de inhaalwedstrijd tegen Haarlo gepland die drie weken geleden was afgelast. Erix begon goed aan de wedstrijd met in de 4e minuut  een kans waarbij een vrije trap vanaf de zijkant net niet kon worden binnengekopt. In de 11e minuut kreeg Erix wederom een goede kans via Nordin Stevens. Nordin haalde binnen de 16-meter hard uit maar zijn inzet werd knap gered door de Haarlo-keeper. Haarlo liet het initiatief aan Erix en leverde hierbij veel strijd. Haarlo hield de ruimtes klein en verdedigde zeer kort op de Erix-mensen. Erix had hier moeite mee en dat kon je zien in de passing die in de 1e helft matig was. Haarlo probeerde er via de counter uit te komen en in de 26e minuut leverde dat een gevaarlijke aanval op. Een goed lopende aanval over meerdere schijven eindigde in een schot vanaf de 16-meter die recht op Erix-doelman Tim Klein Tank werd afgeschoten. In de 32e minuut ging Rick ten Have goed door aan de linkerkant en zijn lage voorzet kon net niet van dichtbij worden binnengeschoten door Viggo te Woerd. De Haarlo-doelman wierp zich voor Viggo op de bal. In de 45e minuut kwamen de gasten uit Haarlo op voorsprong. Een verdedigingsfout aan Erix-zijde werd hierbij afgestraft. Hierdoor kon de Haarlo-aanvaller doorbreken aan de linkerkant en zijn voorzet werd vanaf de 16-meter keurig in de benedenhoek geschoten. 0-1. Vlak na dit doelpunt kreeg Erix een grote kans op de gelijkmaker, echter Rick ten Have schoot de bal van dichtbij hard over.

Na rust kwam Erix energieker uit de kleedkamers. Het tempo werd opgeschroefd en Haarlo kreeg steeds meer moeite om de ruimtes klein te houden, hetgeen Haarlo in de 1e helft wel goed lukte. Erix liet de bal wat sneller rondgaan en Haarlo kwam er steeds minder aan te pas. In de 62e minuut leidde dit tot de gelijkmaker van Juup te Woerd. Vanaf de 16-meter schoot hij met een hard en laag schot beheerst raak. 1-1. Erix pakte na deze gelijkmaker de draad weer goed op en niet veel later, in de 67e minuut, kwam Erix verdiend op voorsprong. Rick ten Have stuurde met een prima dieptepass Duke Gralike alleen op de Haarlo-doelman af. Duke rondde beheerst af. 2-1. Wie dacht dat Haarlo zich gewonnen gaf, kwam toch bedrogen uit. Haarlo ging op zoek naar de gelijkmaker en in de 80e minuut lukte dit bijna ook nog maar Erix-doelman Tim Klein Tank bracht knap redding. Doordat Haarlo op zoek ging naar de gelijkmaker, werden de ruimtes steeds groter en hiervan werd in de 87e minuut goed geprofiteerd. Nordin Stevens werd aan de rechterkant de diepte ingestuurd en zijn voorzet werd knap binnengeschoten door Nick Stinissen. 3-1. Hiermee leek de wedstrijd definitief beslist echter in de 90e minuut viel nog de 3-2. Een vrije trap vanaf de zijkant werd snoeihard en prachtig binnengeschoten. Gevaarlijk werden de gasten uit Haarlo hierna niet meer zodat Erix uiteindelijk toch verdiend de drie punten in eigen huis hield. Erix speelde een goede tweede helft waarbij de opgelopen achterstand snel werd omgezet in een voorsprong. Door deze overwinning blijft Erix volop in de titelrace en heeft het minste aantal verliespunten van de bovenste ploegen.

Aanstaande zondag 3 april speelt Erix thuis tegen Ratti – Socii. Aanvang 14.00 uur.