03-04-2022: wedstrijdverslag Erix 1 – Ratti/Socii 1 4-2 (0-1)

Erix behaalt zwaarbevochten overwinning op Ratti/Socii en blijft hierdoor op titelkoers

Erix heeft vanmiddag een zwaarbevochten 4-2 overwinning behaalt op een veerkrachtig Ratti/Socii. Hierdoor blijft Erix volop meedoen in de titelrace in de 5e klasse B.

In de 2e minuut werd Erix al gevaarlijk via Viggo te Woerd. Viggo werd de diepte ingestuurd en ondanks zijn snelheid was de doelman van Ratti/Socii net iets eerder bij de bal waardoor Viggo niet kon scoren. Het spelbeeld in de 1e helft was al snel duidelijk. Erix had het meeste balbezit en Ratti/Socii probeerde gevaar te stichten in de omschakeling. Hiermee had men succes in de 16e minuut. Een pass van achteruit leidde er toe dat hun spits de Erix-achterhoede op snelheid klopte en alleen voor Erix-doelman Tim Klein Tank beheerst afrondde. 0-1. Erix ging hierna op zoek naar de gelijkmaker en in de 19e minuut leek dit ook te gebeuren. Een goede actie van Viggo te Woerd op de rechterkant leidde ertoe dat Viggo de bal keurig teruglegde op de 16-meter, echter Rick ten Have schoot de bal hard over. Erix bleef Ratti/Socii onder druk zetten en in de 27e minuut was er wederom een grote kans voor Erix. Een vrije trap van Rick ten Have vanaf de zijkant werd door Wouter ten Have in vrijstaande positie vlak voor het doel overgeschoten. In de 43e minuut kreeg Wouter ten Have wederom een goede kans. Een aanval over de linkerkant leidde ertoe dat Nick Stinissen de bal laag voor het doel schoot, echter lukte het Wouter niet om de bal van dichtbij binnen te schieten. Beide ploegen ging rusten met een 0-1 ruststand. Ondanks dat Erix in de 1e helft niet groots speelde en onnauwkeurig was in de passing, lukte het de ploeg van trainer Mick Hermsen wel om een aantal goede scoringsmogelijkheden te creëren.

Na rust kwam Erix fel uit de startblokken. Ratti/Socii werd vanaf het begin onder druk gezet en dit leidde ertoe dat Juup te Woerd Erix in de 49e minuut naast Ratti/Socii schoot. Duke Gralike had een goede actie aan de linkerkant. Duke schoot hard en laag richting benedenhoek maar de keeper kon in eerste instantie redding brengen maar kreeg de bal niet klemvast. De bal belandde voor de voeten van de alerte Juup te Woerd, die de bal beheerst binnenschoot. 1-1. Erix ging hierna goed door en in de 52e minuut kreeg Rick ten Have een prima mogelijkheid om Erix op voorsprong te zetten. Nordin Stevens ging goed door aan de rechterkant, legde de bal vanaf de achterlijn keurig terug op Rick ten Have, maar Rick zijn schot vanaf de 16 ging rakelings langs het doel. In de 56e minuut was er wederom een goede kans voor Rick. Nordin kopte de bal binnen de 16 goed terug op Rick, echter Rick zijn schot ging van dichtbij over. In de 62e minuut kwam Erix dan eindelijke op voorsprong. Een schot van Rick ten Have werd in eerste instantie gered door de Ratti/Socii-doelman maar de rebound was besteed aan de alerte Viggo te Woerd. 2-1. De voorsprong was op dat moment verdiend. Wie dacht dat Erix nu verder de voorsprong ging uitbreiden kwam bedrogen uit. Erix werd slordiger aan de bal en Ratti/Socii toonde veerkracht door zich terug te knokken in de wedstrijd en kwam steeds vaker voor het Erix-doel. In de 71e minuut mocht Ratti/Socii een indirecte vrije trap nemen binnen het 16-meter gebied van Erix na een vermeende terugspeel die Erix-doelman Tim Klein Tank in zijn handen pakte. Deze werd vakkundig onschadelijk gemaakt door de Erix-muur. In de 79e minuut leek Viggo te Woerd de wedstrijd dan toch definitief te beslissen. Dave Ressing legde de bal vanaf de achterlijn terug op de 16-meter en Viggo schoot de bal beheerst binnen. 3-1. Wederom gaf Ratti/Socii zich niet gewonnen en kwam in de 82e minuut terug tot 3-2 na een foutieve inspeelpass van Erix-doelman Tim Klein Tank. Erix was het hierna even kwijt en Ratti/Socii kreeg in de slotfase enkele goede mogelijkheden op de gelijkmaker. In de 86e minuut redde Erix-doelman Tim Klein Tank knap op een laag schot vanaf de 16-meter en in de 87e minuut redde Tim wederom knap bij een kopbal van dichtbij. Diep in blessuretijd zorgde Viggo te Woerd met zijn derde doelpunt van de middag dan voor de definitieve beslissing in de wedstrijd. De Ratti/Socii-doelman bracht in eerste instantie nog redding maar hij stompte de bal recht voor de voeten van Viggo die alert omging met dit buitenkansje. Eindstand 4-2.

Ondanks dat  Erix vanmiddag niet groots speelde en slordig was in de eindpass, wist het wel veel kansen te creëren. Door deze overwinning blijft Erix volop in de titelrace met de enig over gebleven concurrent, Z.Z.C. ’20 uit Zelhem. Aanstaande zondag 10 april speelt Erix een uitwedstrijd in Barchem tegen S.V.B.V..