14-04-2022: wedstrijdverslag Erix 1 – DEO 1 3-1(1-0)

Erix behaalt zwaar bevochten overwinning op stug DEO en zet daarmee een goede stap richting de titel

Erix heeft vanavond goede zaken gedaan in de strijd om het kampioenschap in de 5e klasse B. DEO werd met 3-1 verslagen.

Dat DEO een moeilijke tegenstander zou gaan worden, blijkt het wel uit het feit dat DEO afgelopen zondag Z.Z.C. ’20, de medeconcurrent van Erix om de titel, heeft verslagen met 3-1.

Erix had in de openingsfase het meeste balbezit maar wist hierbij niet of nauwelijks tot scoringskansen te komen tegen het goed georganiseerde en energiek spelende DEO. Het eerste gevaar van Erix kwam via een standaardsituatie. In de 25e minuut werd een goed genomen vrije trap van Wouter ten Have net buiten de 16-meter tenauwernood gered door de DEO-doelman. Niet veel later, in de 28e minuut, kreeg Erix wederom een kansje via Rick ten Have. Een goede voorzet vanaf rechts door Nordin Stevens werd door Rick in het zijnet gekopt. In de 30e minuut kwam Erix dan toch op voorsprong. Een afgemeten voorzet vanaf de linkerkant van Wouter ten Have werd prima binnengekopt door Dennis van de Geest. 1-0. Ondanks dat DEO goed georganiseerd speelde en veel energie in de wedstrijd legde, wist het in de 1e helft niet tot echte kansen te komen. De wedstrijd ontspon zich steeds meer tot een echte “bikkelwedstrijd” waarbij veel persoonlijke duels werden uitgevochten maar waarbij de kwaliteit van het voetbal soms te wensen overliet. Ook Erix kreeg na de 1-0 voorsprong geen echte kansen meer waardoor Erix ging rusten met een 1-0 voorsprong.

Na rust zette het spelbeeld van de 1e helft zich voort. Beide teams legden veel strijd aan de dag maar de wedstrijd bleef desondanks sportief. In de 50e minuut kwam DEO verrassend langzij dankzij een prachtig kopdoelpunt. Een afgemeten voorzet vanaf de linkerkant werd door de spits van DEO prima binnengekopt. 1-1. Gezien de werklust die DEO aan de dag legde was deze gelijkmaker wel verdiend. Erix ging hierna weer op jacht om op voorsprong te komen maar liep zich regelmatig stuk op de stugge DEO-defensie. Ondanks dat Erix met veel inzet speelde, was het aan de bal slordig. Veel passes waren onnauwkeurig of werden onderschept door de tegenstander. In de 62e minuut was er dan eindelijk gevaar van Erix-zijde. Rick ten Have ging goed door aan de linkerkant en zijn lage voorzet werd door Viggo te Woerd net naast het DEO-doel geschoten. Erix bleef hard werken en kwam in de 79e minuut in feite uit het niets op voorsprong. Balverlies op het DEO-middenveld leidde ertoe dat Juup te Woerd in balbezit kwam. Juup dribbelde de 16-meter binnen en schoot de bal beheerst onder de DEO-doelman door. 2-1. In de 90e minuut leek DEO op gelijke hoogte te komen maar in vrijstaande positie wist de DEO-spits de bal niet over de doellijn te werken. Naderhand bleek het ook nog buitenspel te zijn gezien de beslissing van de scheidsrechter. Diep in blessuretijd scoorde Viggo te Woerd beheerst de beslissende 3-1 en hiermee waren de 3-punten voor Erix een feit. Uit deze wedstrijd blijkt maar weer dat Erix moeizame wedstrijden kan winnen op basis van de aanwezige individuele kwaliteiten binnen het team. Dit aspect heeft vanavond de doorslag gegeven. Door deze overwinning heeft Erix weer een belangrijke stap richting de titel gezet. De eerst volgende wedstrijd staat gepland op zondag 24 april. Het betreft een uitwedstrijd tegen Haarlo.