10-4-2022: wedstrijdverslag S.V.B.V. 1 – Erix 1 1-4 (1-2)

Erix behaalt ruime en verdiende overwinning in Barchem en pakt de koppositie in de 5e klasse B.

Erix heeft vanmiddag tegen S.V.B.V. goede zaken gedaan in de strijd om het kampioenschap. In Barchem werd met 1-4 gewonnen en hiermee is Erix alleen koploper geworden in de 5e klasse B door de nederlaag van concurrent Z.Z.C. ’20 bij DEO.

Erix begon goed aan de wedstrijd en in de 3e minuut ging een hard schot van Nordin Stevens rakeling langs het doel van S.V.B.V.. Niet veel later, in de 6e minuut, kreeg Erix weer een goede mogelijkheid. Juup te Woerd verscheen alleen voor de keeper, echter deze redde bekwaam op de inzet van Juup.  Erix was de betere ploeg in de openingsfase en in de 11e minuut was er weer een goede kans. Wouter ten Have ging goed door aan de linkerkant en op zijn harde en lage voorzet vanaf de achterlijn, kwam Viggo te Woerd een teenlengte tekort om deze binnen te kunnen werken. Maar zoals een voetbalwet luidt: als je zelf niet scoort, dan doet de tegenstander het wel. In de 15e minuut kwam S.V.B.V. onverwacht op voorsprong. Een voorzet vanaf de rechterkant werd door de Erix-defensie van richting veranderd waardoor Erix-doelman Tim Klein Tank kansloos was. 1-0. In de 21e minuut kreeg S.V.B.V. een goede mogelijkheid om uit een omschakelmoment te scoren. Echter werd deze mogelijkheid slecht uitgespeeld. Erix-doelman Tim Klein Tank kon de voorzet op tijd onderscheppen voor de geheel vrijstaande S.V.B.V. –speler. In de 24e minuut bracht Erix-doelman Tim Klein Tank redding door een kopbal onder de lat weg te tikken. Ondanks deze kansjes voor S.V.B.V. was het Erix die de betere ploeg was. In de 25e minuut viel dan de gelijkmaker. Duke Gralike schoot prachtig raak vanaf de zijkant van de 16-meter. Duke zijn schot verdween over de doelman in de lange hoek. 1-1. Erix ging hierna goed door, en dit leidde in de 30e minuut tot een goede mogelijkheid om op voorsprong te komen. Echter schoot Nordin Stevens in vrijstaande positie hard en rakelings naast. Maar in de 36e minuut kwam Erix dan eindelijk verdiend op voorsprong. Een goede pass van Nordin Stevens werd door Rick ten Have goed ingeschat, en Rick schoot vanuit de hoek 16-meter de bal beheerst langs de doelman. 1-2. Erix ging ook hierna goed door en in de 40e minuut belandde een goed schot van Juup te Woerd op de binnenkant van de paal. Echter rolde de bal aan de verkeerde kant van de doellijn weer terug in het veld. Even later, in de 41e minuut, wederom een grote kans voor Erix. Viggo te Woerd ging goed door aan de rechterkant, legde de bal keurig terug op de 16-meter waarbij Rick ten Have de bal net niet goed genoeg raakte waardoor deze net naast het doel verdween. Ondanks dat Erix de betere ploeg was, diende men wel alert te blijven op de omschakelmomenten van S.V.B.V.. In de 44e minuut leidde zo’n omschakelmoment tot een goede mogelijkheid voor S.V.B.V.. Een lange pass bereikte een geheel vrijstaande S.V.B.V.- speler aan de rechterkant. In vrijstaande positie ging zijn schot rakelings voorlangs het Erix-doel. Erix liet in de 1e helft vele kansen onbenut en ging hierdoor met een marge van slechts 1 doelpunt voorsprong de rust in. 1-2.

Na rust kwam Erix goed uit de startblokken. Het zette S.V.B.V. meteen onder druk en dit leidde in de 51e minuut tot de 1-3 van Rick ten Have. Viggo ging goed door aan de rechterkant en legde de bal keurig breed op de vrijstaande Rick ten Have. Echter had Rick een handeling extra nodig waardoor de S.V.B.V.-verdediger nog kon ingrijpen. Rick had het geluk aan zijn zijde en zijn gekraakte schot belandde in het doel van S.V.B.V.. In de 53e minuut leek Erix de wedstrijd definitief te beslissen. Juup te Woerd ging goed door aan de linkerkant, legde de bal keurig breed op zijn geheel vrijstaande broer Viggo, echter stuitte de bal iets op waardoor Viggo de bal van dichtbij over het S.V.B.V.-doel schoot. In de 55e minuut moest Erix-doelman Tim Klein Tank redding brengen op een verdekt schot vanaf de 16-meter. S.V.B.V. probeerde het wel maar kwam vanmiddag gewoon kwaliteit tekort tegen Erix. Desondanks bleef de ploeg uit Barchem rustig en sportief voetballen. In de 65e minuut viel dan de definitieve beslissing in de wedstrijd. Een cornerbal vanaf de rechterkant werd door Twan Spekschoor van dichtbij keurig binnengekopt. 1-4. Erix speelde hierna de wedstrijd rustig uit en liet hierbij nog enkele goede kansen onbenut. Eindstand 1-4 maar gezien de vele kansen die Erix heeft gehad, had er een hogere score ingezeten. Door dit resultaat en de nederlaag van concurrent Z.Z.C. ’20 tegen DEO is Erix alleen koploper geworden in de 5e klasse B.

Aanstaande donderdag 14 april staat de inhaalwedstrijd tegen DEO op het programma. De wedstrijd begint om 20.00 uur in Lievelde.