22-05-2022 wedstrijdverslag Lochuizen 1 – Erix 1: 0-3 (0-2)

Goed spelend Erix behaalt verdiende overwinning en hiermee komt het kampioenschap steeds dichterbij.

Erix heeft vanmiddag in en tegen Lochuizen een verdiende overwinning behaald. 0-3.

Erix begon goed aan de wedstrijd op het zonovergoten sportpark Nieuw Olthaar. Het pakte meteen het initiatief en dit leidde in de 6e minuut tot een goede kans voor Rick ten Have. Echter ging zijn schot vanaf de 16-meter over het Lochuizen-doel. Het speelbeeld was zoals wel vaker dit seizoen: Erix pakt het initiatief en de tegenstander zakt ver terug op eigen helft om via de omschakeling gevaarlijk te worden. Het is dan van belang om vroeg op voorsprong te komen en dit gebeurde dan ook. In de 14e minuut kreeg Erix een hoekschop te verwerken. Deze belandde voor de voeten van Twan Spekschoor. Vanuit de draai schoot Twan de bal keurig in de lange hoek. 0-1. Erix ging hierna goed door wat leidde in de 17e minuut tot een kans voor Luuk Weenink. Na een goede combinatie met Duke Gralike kreeg Luuk Weenink binnen de 16-meter een goede schietkans. Luuk zijn schot werd gekeerd door de Lochuizen-doelman. In de 19e minuut was er serieus gevaar van Lochuizen-zijde. Niet goed ingrijpen door de Erix-defensie leidde ertoe dat de aanvaller van Lochuizen alleen voor Erix-doelman Tim Klein Tank verscheen. Tim redde bekwaam op de inzet van dichtbij. Echter was het Erix dat in de 1e helft de betere ploeg was en ook het meest gevaarlijk was. In de 30e minuut viel de 0-2. Balverlies op het middenveld van Lochuizen leidde ertoe dat Rick ten Have alleen richting het Lochuizen-doel trok en alleen voor de Lochzuizen-doelman beheerst afrondde. Erix verzuimde het duel vroegtijdig te beslissen door enkele goede kansen onbenut te laten zoals in de 42e minuut. Luuk Weenink ging goed door aan de linkerkant en zijn voorzet belandde binnen de 16-meter voor de voeten van de vrijstaande Juup te Woerd, echter schoot Juup de bal van dichtbij hard over het Lochuizen-doel. Op slag van rust kreeg Lochuizen nog een goede mogelijkheid voor de aansluitingstreffer. Een schot vanaf de 16-meter werd geblokt door de Erix-defensie. Alles en iedereen van Lochuizen appelleerde voor hands maar de scheidsrechter floot voor de rust.

Vlak na rust was Erix ook de betere ploeg maar het spel werd wel wat slordiger. Lochuizen probeerde vooral via de omschakeling gevaar te stichten maar tot echt serieuze kansen leidde dit niet. In de 61e minuut was er dan eindelijk een goede aanval van Erix-zijde. Viggo te Woerd legde de bal keurig breed op de inkomende Nordin Stevens, echter ging Nordin zijn schot hard en rakelings langs het Lochuizen-doel. Halverwege de 2e helft begon Erix weer beter te spelen en dit leidde tot een grote kans in de 71e minuut voor Wouter ten Have. Zijn inzet van dichtbij werd gered door de Lochuizen-doelman. In de 75e minuut leidde een snelle aanval van Erix over de rechterkant tot de volgende grote kans. Twan brak door aan de rechterkant. Zijn voorzet belandde bij Rick ten Have. In plaats van de bal door te spelen naar de geheel vrijstaande Viggo te Woerd besloot Rick zelf uit te halen maar zijn inzet werd gekeerd door de Lochuizen-doelman. In de 82e minuut viel dan de definitieve beslissing. Rick ten Have werd de diepte ingestuurd na een keurige dieptepass van Viggo te Woerd. Rick ging alleen op de Lochuizen-doelman af en met ietwat geluk schoof Rick de bal langs de doelman. 0-3. In de slotfase kreeg Erix nog enkele goede kansen om de score verder op te voeren maar de nauwkeurigheid in de afronding ontbrak. Eindstand 0-3.

Erix behaalde hiermee een dik verdiende overwinning en met nog 2 wedstrijden te gaan komt het kampioenschap steeds dichterbij. Aanstaande zondag 29 mei speelt Erix thuis tegen Bredevoort. In Bredevoort werd met 3-0 verloren dus Erix zal vol aan de bak moeten tegen deze fysiek sterke tegenstander.