01-05-2022: wedstrijdverslag Erix 1 – Z.Z.C. ’20 1 0-1 (0-0)

Erix lijdt onnodige nederlaag tegen medeconcurrent om kampioenschap en zorgt ervoor dat titelstrijd weer volledig open is

Erix heeft vanmiddag in een wedstrijd, waarin het vooral in de 1e helft veel beter was, een dure nederlaag geleden tegen de mede concurrent om het kampioenschap, Z.Z.C. ’20 uit Zelhem. Het werd 0-1.

Op een hard en slecht veld was het Erix dat in de beginfase van de wedstrijd het initiatief naar zich toetrok. Erix probeerde door middel van combinatievoetbal tot kansen te komen. Het eerst gevaar van Erix-zijde viel te noteren in de 17e minuut. Viggo te Woerd ging goed door aan de rechterkant, legde de bal vanaf de achterlijn keurig terug op de 16-meter op de inkomende Rick ten Have, echter miste Rick de bal volledig, vooral ook door het slechte veld. Dit spelbeeld voltrok zich de gehele eerste helft. Erix was de betere ploeg en had het meeste balbezit. Z.Z.C. ’20 beperkte zich tot verdedigen en probeerde in de omschakeling gevaarlijk te worden. Ondanks dat Erix in de 1e helft een overwicht had, wist het niet tot echte grote kansen te komen. In de 39e minuut was er dan eindelijk een serieuze kans voor Erix. Duke Gralike ging goed door aan de rechterkant. Duke legde de bal goed terug op de 16-meter op de inkomende Rick ten Have. Echter schoot Rick de bal over het Z.Z.C. ’20 doel. Op slag van rust kreeg Z.Z.C. ’20 een vrije trap vanaf de zijkant. Deze goed genomen vrije trap werd fraai binnengekopt maar werd afgekeurd wegens buitenspel. Beide ploegen gingen rusten met 0-0.

Na rust probeerde Erix vanaf het begin Z.Z.C. ’20 op eigen helft vast te zetten. Dit lukte aardig maar tot echt grote kansen leidde dit niet. Het was zelfs Z.Z.C. ’20 dat in de 51e minuut een goede mogelijkheid kreeg. De aanvaller van Z.Z.C. ’20 schoot in de draai vanaf de 16-meter over. In de 59e minuut was er een kansje voor Viggo te Woerd. Echter raakte Viggo de bal niet goed waardoor deze naast ging. Erix probeerde het wel, de werklust was zeker aanwezig, maar de overtuiging in de afronding ontbrak. In de 74e minuut kreeg Erix-aanvoerder Wouter ten Have zijn tweede gele kaart en moest Erix verder met een man minder. Dit was toch wel het kantelpunt in de wedstrijd. Het initiatief, dat voor de rode kaart in Erix-handen was, glipte langzamerhand weg. In de 79e minuut kwam Z.Z.C. ’20 in feite vanuit het niets op voorsprong. Een lange pass van achteruit werd vanaf de rand van de 16-meter keurig diagonaal binnengeschoten. 0-1. Een prachtig doelpunt, dan dient gezegd te worden. Erix probeerde hierna door middel van hoge ballen in de 16-meter tot de gelijkmaker te komen, echter werden deze hoge ballen door de hechte Z.Z.C. ’20-defensie steeds weggewerkt waardoor Erix niet meer tot scoringsmogelijkheden kwam. Het bleef uiteindelijk bij 0-1, en hiermee heeft Erix dure punten laten liggen in de strijd om het kampioenschap in de 5e klasse B. Door deze nederlaag is Z.Z.C. ’20 koploper Erix, met nog 4 wedstrijden te gaan, genaderd tot op 1 punt. Kortom: de titelstrijd ligt weer volledig open en Erix zal de komende 4 wedstrijden flink aan de bak moeten.

Aanstaande zondag 8 mei speelt Erix wederom thuis, ditmaal tegen Halle.