28-11-2021: wedstrijdverslag Ratti-Socii 1 – Erix 1 0-3 (0-2)

Erix behaalt verdiende overwinning en verzuimt een nog grotere uitslag neer te zetten

Erix heeft vanmiddag in Wichmond in misschien wel de laatste wedstrijd van het jaar een 0-3 overwinning behaald. Als de kansen beter waren benut dan had de score nog hoger kunnen uitvallen.

In een nat en koud Wichmond waarbij door de corona-maatregelen wederom geen publiek aanwezig mocht zijn, begon Erix uitstekend aan de wedstrijd. In de 11e minuut werd Rick ten Have door Wouter ten Have de diepte in gestuurd. Rick kapte zich binnen de 16-meter prima vrij en in vrijstaande positie werd Rick zijn inzet door de doelman tot corner verwerkt. De cornerbal die daarop volgde werd prima binnengekopt door Nordin Stevens. 0-1. Erix was de betere ploeg in de beginfase en Ratti-Socii beperkte zich tot verdedigen en probeerde via de omschakeling gevaarlijk te worden. Daarbij werden de duels niet geschuwd en diende Erix alert te zijn op de omschakelmomenten van Ratti-Socii. Maar zoals al eerder vermeld was Erix de ploeg die het initiatief had en ook de betere kansen. In de 21e minuut ging een kopbal van Nordin Stevens rakelings langs en in de 29e minuut leidde een goede actie vanaf de linkerkant van Duke Gralike niet tot een doelpunt. Zijn schot ging rakelings voorlangs. In de 35e minuut viel dan eindelijk de verdiende 0-2 voor Erix. Een voorzet van Dennis van de Geest werd binnengekopt door Twan Spekschoor. Een minuut later, in de 36e minuut, leek Nordin Stevens de wedstrijd definitief te beslissen maar in vrijstaande positie schoot hij de bal rakelings langs. Ondanks dat Erix de betere ploeg was, probeerde Ratti-Socii wel te voetballen en probeerde het door middel van combinatie-voetbal in de buurt van het Erix-doel te komen. In de 41e minuut leidde dit tot een kans voor Ratti-Socii. Een hard schot vanaf de 16-meter ging rakelings over. Erix ging rusten met een 0-2 voorsprong.

Na rust kwam Erix goed uit de startblokken. Erix pakte gelijk het initiatief en drukte Ratti-Socii terug op eigen helft. In de 53e minuut kreeg Juup te Woerd een prima kans. Juup nam de bal binnen de 16-meter prima aan, controleerde deze vervolgens en schoot de bal van dichtbij hard op de vuisten van de doelman. Ratti-Socii moest steeds verder terug en Erix kreeg steeds meer kansen om de score verder uit te breiden zoals in de 60e minuut. Rick ten Have ging aan de linkerkant goed door, zette de bal hard en laag voor maar Twan Spekschoor schoot in vrijstaande positie de bal van dichtbij naast. Ratti-Socii kwam er nog sporadisch uit maar scoorde desondanks bijna nog de aansluitingstreffer in de 64e minuut. Een schot vanaf de 16-meter ging rakelings naast. In de 69e minuut viel dan eindelijk de verlossende 0-3 via routinier Wouter ten Have. Wouter ging mee naar voren en nam een voorzet van Juup te Woerd binnen de 16-meter “in de draai aan”, bleef keurig op de been en hiermee zette hij zich vrij voor de doelman en had twee pogingen nodig om de bal binnen te schieten. 0-3. Hierna was het verzet van Ratti-Socii definitief gebroken en Erix kreeg hierna via o.a. Nordin Stevens en Juup te Woerd diverse kansen om de score verder op te voeren. Maar uiteindelijk bleef het bij 0-3. Door dit resultaat blijft Erix bovenin meedraaien in de 5e klasse B. Aanstaande zondag 5 december speelt Erix thuis tegen Halle. Gezien de strengere corona-maatregelen die vanaf zondag 28 november gelden is het maar de vraag of er komend weekend nog gespeeld wordt in het amateur-voetbal.