02-06-2024: wedstrijdverslag Erix 1 – Ajax Breedenbroek 1 4-2 (1-1)

Erix in finale nacompetitie voor promotie naar de 4e klasse na zege tegen Ajax Breedenbroek

Erix heeft vanmiddag de finale van de nacompetitie gehaald na een zege op Ajax Breedenbroek. Het werd in eigen huis 4-2 na een boeiende wedstrijd.

De openingsfase van de wedstrijd was voor de gasten uit Breedenbroek. Al in de 6e minuut kwam Ajax B. op voorsprong. Een voorzet vanaf de linkerkant werd ingekopt. In eerste instantie kon Erix-doelman Tim Oude Elferink nog redding brengen maar had de bal daarbij niet klem. De bal werd in tweede instantie van dichtbij binnengeschoten. 0-1. Ajax B. was een stugge en fysiek sterke ploeg die hoog druk zette en Erix had het daarmee in de beginfase moeilijk mee. Naarmate de 1e helft vorderde kwam Erix beter in het spel en was het ook een aantal keren dreigend. In de 17e minuut viel de gelijkmaker voor Erix. Rick ten Have ging goed door aan de rechterkant en legde de bal keurig terug op Guus te Brake die van dichtbij beheerst de 1-1 scoorde. Maar Erix wist deze goede fase in de 1e helft geen vervolg te geven en in de slotfase was het Ajax B. dat Erix onder druk zette zonder dat het hierbij grote kansen kwam. De ruststand was 1-1.

Na rust bleef Ajax B. het Erix lastig maken. Het zette veel druk en het was sterk in de persoonlijke duels. Desondanks was het Erix dat in de 57e minuut op voorsprong kwam na een goed omschakelmoment. Guus te Brake werd aan de rechterkant de diepte ingestuurd na een goede dieptepass van Juup te Woerd. Guus ging alleen op de Ajax B.- doelman af en scoorde beheerst de 2-1. Maar Ajax B. wist van geen opgeven en probeerde met lange ballen van achteruit de Erix-defensie het lastig te maken. Maar in de 69e minuut scoorde Twan Spekschoor de 3-1 na een lage voorzet vanaf de linkerkant. Wie dacht dat dit de beslissing zou zijn kwam bedrogen uit. Ajax zette nog een keer aan en Erix moest steeds verder terug. In de 83e minuut kreeg Ajax B. een vrije trap net buiten de 16-meter. Deze werd knap gered door Erix-doelman Tim Oude Elferink door de bal tegen de lat te werken. In de rebound kreeg Ajax B. nog een kans maar deze inzet werd voor de doellijn weggewerkt. In de 84e minuut was het dan wel raak voor Ajax B. Een goed opgezette aanval vanaf de rechterkant waarbij de Erix-defensie werd uitgespeeld werd keurig in vrijstaande positie afgerond. 3-2. Een spannende slotfase lag in het verschiet maar een minuut later, de 85e minuut, viel de 4-2 in het voordeel van Erix. Rick ten Have profiteerde van de geboden ruimte. Rick zijn schot werd in eerste instantie nog gered door de Ajax B. -doelman maar in de rebound scoorde wederom Guus te Brake de bevrijdende 4-2. Desondanks gaf, zoals al eerder vermeld, Ajax B. niet op een kreeg nog een goede kans in blessuretijd. Maar Erix-doelman Tim Oude Elferink bracht knap redding op deze kopbal. Eindstand 4-2.

Erix en Ajax B. hebben het publiek vanmiddag een boeiende wedstrijd voorgeschoteld waarbij beide ploegen volop voor de winst gingen. Aanstaande zondag 9 juni staat Erix in de finale van de nacompetitie tegen een goede bekende, Sp. Neede. Dit duel wordt op neutraal terrein gespeeld. Dus houdt de berichtgeving goed in de gaten.